петък, 30 април 2010 г.

Където има дим, там има и пушек...

Както няколко пъти до сега, мисля си да не зачеквам дадена тема, защото понеже няма смисъл - изложенията на мнение по определени въпроси, дори с интелигентни и ценени хора, прилича на дебат с радио или сказка пред стена. Обаче после вземе тая тема да се появява де що се обърнеш, почваш плахо да отваряш дори консервите, да не би да изскочи и оттам, и нали сърце юнашко не трае, взема, та се ядосам от някой коментар и рипна да пиша тук.

Та случаят в момента е аналогичен, този път иде реч за така омразното връщане на закона за пушенето в закрити помещения и ау, колко са отвратителни долни гадняри депутатите, дето го върнаха.



Аз, собствено - абе някой изобщо сеща ли се към какво мятам аналогии, като използвам таквизи колоритни думички, или да не се хабя да ги пиша? - смятам, значи, че това е вероятно едно от крайно малкия брой неща, дето настоящите депутати ще вземат да сторят както трябва. То не е точно тяхна заслуга, та им се приписва по съвместителство, но да не издребняваме.
Сега е мястото да отбележа, че очаквам много остри реакции и обвинения в 77 смъртни гряха и половина, обаче - не се хабете, няма смисъл. Всичко, което може да се каже по темата, съм го изчела и изслушала и то се заключава в това, че пушенето вреди и затова трябва да се забрани (в затворени обществени помещения). Всъщност реалността е без това в скобите, но тъй като не е възможно да се забрани, стигаме до тях.

Пушенето е вредно и аз не го отричам. Алкохолът също е вреден - пак ще ви изпреваря и ще контрирам надигащото се възмущение, че той не вреди на околните. Аааа, не вреди - да не дава Господ да участвате в катастрофа с пиян шофьор. Аз съм била участник в такова ПТП, та знам за какво говоря. На мен нищо ми няма, но ще ви препоръчам да погледнете статистиките и да сравните колко души годишно умират в катастрофи, предизвикани от употреба на алкохол, и колко - от рак на белите дробове. По-леките въздействия като астма и алергии пък можем да сравним с инвалидността след катастрофа, при която човек е имал късмет да не загине.

Това, разбира се, не са доводи, които яростните привърженици на закон, осигуряващ всяко покрито кътче да е свободно от тютюнев дим, ще приемат. Те едва ли ще приемат какъвто и да е довод, нали споменах, че осъзнавам каква е "ползата" от повдигането на дискусия по темата, но преди да опитам за последно, ще изредя малко факти. Приемаме, не приемаме, фактите са си факти, нали.

Аз пуша по кутия цигари на месец, средно. Понякога изобщо не пуша. Уточнявам.
При моментното разделение на заведенията на зони за пушачи и непушачи почти навсякъде и почти винаги има места в залите за непушачи. Човек би помислил, че като са толкова много и толкова загрижени за здравето си, местата за тях ще преливат. Така и собствениците нямаше да се притесняват от забраната. Ама не. Да, на много места разликата е формална. Но все пак - дори и там, където не е - местата за непушачи са далеч по-малко заети.

Не всичко, което идва от големия бял брат, наречен Европейски съюз, е аналог на Десетте божи заповеди и е единственото Правилно, Праведно, Непогрешимо и Добро. Смятам, че се прекалява със забраните. Независимо дали са в ЕС, Америка или Китай.

Като цяло ЕС не отчита, че по нашенско нещата са малко по-различни и за правилното функциониране на каквото и да било е нужно да се отчитат спефицичните особености. Затова в Гърция имат тая забрана, ама си пушат навсякъде. Да, знам в какво положение са сега. Нали се сещате, че те пари ще получат, щото явно номерът им минава пред Европата. Нашият номер обаче е друго нещо.

При толкова много хора, които искат да ходят по заведения и да не им се пуши на главата, броят на заведенията, в които не се пуши изобщо, е изключително малък. Що ли?
И стигаме до същината на въпроса.

Забраняването на пушенето на обществени места ще предпази здравето на хората горе-долу толкова, колкото забраната за наркотици предпазва наркоманите. В страна с такъв огромен процент пушачи нещата няма да се решат така. Аз, разбира се, съм далеч от мисълта, че някой ще се сети да седне да помисли в тая насока. Че то от производството на тютюн пари нали падат? Нали картата с тютюна и населението, за което той е основен поминък, е сред най-важните, зададат ли се избори? А и кой ти ще се занимава да търси по-ефикасни средства, когато може просто да се скрием зад удобното "в цивилизованите държави правят така" и като маймунки да подражаваме. Абсурд пък някой да види по-далеч от носа си и да отчете социалния и психологически фактор при пушенето.

Омръзна ми да ми забраняват това и онова, защото така, видиш ли, се грижели за мен. Не че обществото понякога няма нужда да се държиш към него точно като към малко дете, ама все пак... Омръзна ми хората да надигат вой само когато нещо им пречи ама много конкретно и много сега. Имате ли идея как да се справите с проблема, че вече не е необичайна гледка да видиш 10-годишен с цигара? Ама честно? Надявам се, че осъзнавате как това е страшният проблем и как нямате представа какво да направите, а забраната за пушене в ресторанта изобщо, ама хич няма да помогне. Надявам се, че осъзнавате как паркираната в градинката на тревата кола, изхвърленият от прозорците боклук, нулевият интерес към съсипването на околната среда, чалгата от всички страни, нитратите, ниската култура, неработещата здравна система... ми пречат и вредят сериозно на здравето ми. Искам първо да оправим това и като станем държава като онези, които сочим с пръст за пример, може и да се замисля за забраната.

А типът, който си заравя фаса в пясъка на плажа и чичката шофьор в автобуса, който най-нагло си пали цигара и на мен са ми противни. Само че - познайте! Проблемът, както казах, е ниската култура и обществено самосъзнание. Не пушенето на обществени места.
Но пък тук сякаш сме се специализирали да слагаме коня пред каруцата... Яд ме е, че дори умни и интелигентни хора не виждат нищо от цялостта на проблема. Еле па да се направи нещо по въпроса.

Не съм чела текста на закона. Подкрепям отпадането на забраната за пушене в ресторанти, барове, заведения. Не обществени сгради като болници, училища, банки, офиси, автобуси и прочее.

8 коментара:

  1. Аз пък пуша по кутия на ден. И съм "за" рестрикциите.

    ОтговорИзтриване
  2. Напразно се хАбиш, вещичке. :) И не си длъжна да никому да даваш аргументирани обяснения - който не иска, няма да разбере за какво изобщо говориш. :Р

    ОтговорИзтриване
  3. Непушач, много рядко ползващ услугите на "заведения". Много ми е кофти втората половина от деня да я прекарвам вмирисан на цигари, защото съм предпочел да ям манджичка в бистрото, вместо сандвич на крак.

    Не смятам, че трябва да има приоритетност - първо оправете това, после оправете онова. По тая логика другите оправяния ще кажат "първо оправете пушенето на обществени места". Сега му дошло времето - сега се говори. Заведенията са по-празни в зоните за непушачи, щото непушачите (като цяло) са по-толерантни от пушачите и се прежалват да седнат с тях, за да могат пушачите да не нарушават правилата. Ама тва май беше аргумент, за който не трябваше да се хабя. Ти си толерантна и мислиш. Ако ще пречиш на компанията, няма да запалиш. Частен случай си. Много частен.

    ОтговорИзтриване
  4. Владо, благодаря за коментара - като цяло съм съгласна и един от проблемит е с пушенето е, че масово културата в това отношение е такава, че се смята за съвсем логично в компания от 10-ма един ако пуши, а другите - не, автоматично да се съобразяват с него. Това за мен е знак за дълбоката криза на социалната култура и продължавам да твърдя, че забраната за пушене на всички обществени места за нищо няма да помогне. А иначе, съвсем егоистично и от моята камбанария, не искам да ми забраняват да имам избор :)

    ОтговорИзтриване
  5. "Не всичко, което идва от големия бял брат, наречен Европейски съюз, е аналог на Десетте божи заповеди и е единственото Правилно, Праведно, Непогрешимо и Добро"
    Най-накрая нещо вярно, най-накрая истината. Браво!
    И аз искам да имам избор, а не някой да го прави заради мен. Освен това алкохолът е причинил толкова непоправими и лоши неща в толкова много семейства и къде ли още не - защо някой реши, че ...цигарите пречат?

    ОтговорИзтриване
  6. Днес явно ми е ден за коментиране:)))) Чета те от много време, но обикновено в паузата между някакви спешности и не остава време да пиша.

    Да, не е въпросът в това просто да налагаме някакви забрани, съвсем права си. Това прилича на лекар, който лекува симптомите на пациента, но така и не успява да се справи с причината за болестта. Мислила съм за това много, водила съм и безброй разговори, опитвайки се да погледна въпроса от всякакви страни. И все пак съм "за" забраната. Да, проблемът няма да се реши като хората, но аз и много други като мен ще се прибираме след вечер в джаз клуб, без да изпитваме желание да пуснем и косата си в пералнята заедно с дрехите и без да кашляме дълго от дима. И не, не е задължително да си тежко болен, за да те дразни пушека и да кашляш от него. Има цял куп хора, които за чувствителни към дим и прах, което, уви, има доста общо с като цяло мръсния въздух, който дишаме. Но това е друга тема. Отплеснах се:)

    Исках да кажа, че съм съгласна с теб, че проблемът е в ниското социално самоосъзнаване на хората, но просто не бих искала да разчитам само на досетливостта на околните. Да, и аз бих искала повече хора да се сещат, че могат да попитат, преди да запалят цигара или направо да излизат за 2 минути пред заведението, за да не одимяват околните (не е толкова трудно и в Англия някак успяват да го направят). Обаче реалността е различна. И дори да започнем да я променяме, търсейки корените на проблемите, ефектът ще дойде след доста време. Обществата се променят бавно и в повечето случаи - болезнено. И си мисля, че е добре, през времето, което ще прекараме в отглеждане на други нагласи у хората, да има нещо, което да възпира недотам досетливите да тровят останалите:)В едно идеално общество за това не би трябвало да има специални закони и наредби, защото би било естествено. Но в идеалното общество биха липсвали закони и срещу куп други неща, които сме сметнали за неприемливи. Нашето, за съжаление, е далече от идеално и ми се струва, че докато търсим истински ефективните решения, е добре да въвеждаме поне частично ефективни, които да улесняват съвместното съществуване на много хора на едно място:)

    ОтговорИзтриване
  7. Съгласна - аз не искам да споря с хората, които са "за" забраната и да ги убеждавам, тук става въпрос за лично мнение и аз разбирам и доводите. Мисълта ми беше именно за същността на проблема и се радвам, че получавам такъв коментар :)

    ОтговорИзтриване
  8. Тази тема за или против пушенето на обществените места е доста наболяла в последно време, но се надявам приетият закон да си остане, но и да се спазва по заведенията, а не както е сега пак да ни дават къде да си тръскаме фаса,което е глупаво.Все пак нека преценим какви са ползите и вредите от такива правила и правата, които дават на групи от населението, трябва да ги разглеждаме първо от гледна точка на здравето и живота на хората, характера на това явление, което е наркомания, и чак след това да се търсят икономически аргументи, ако има такива.Много е глупаво да кажат че бизнеса им се разпада просто защото не може да с е пуши, ако са разчитали само на това а не на качеството от храната и обслужването което предлагат то по добре да не са в този бранш.

    ОтговорИзтриване