събота, 1 май 2010 г.

Иде вятър, иде...

Явно такъв е периодът :) Поредният постинг, който - първо, мрънка за нещо недоволно, второ, не бе планирано зачекване на темата, но...

Ще си говорим за ФСБ. Тоест, аз ще пиша, после ще се появят коментари (ако имам късмет), които да покажат, че някой не е разбрал какво съм писала, такива, които са ме разбрали и са на същото мнение и - пак ако имам късмет - такива, които са ме разбрали и не са съгласни, обаче ще започнем интелигентна дискусия. Разбира се, всички знаем, че това последното няма да се случи, така че да пристъпваме спокойно напред.

Поводът за постинга не е, както всеки би предположил, новият албум на групата в интернет, а изречение на Ивайло Крайчовски по повод повода :) в което имаше нещо фрапиращо и аз си позволих да го споделя във фейсбук. Целта ми изобщо не беше ФСБ, а появата на дума, която ме изуми и ядоса. Цитирам:
"...ФСБ не можа да си намери нов издател или пъблишър..."



Взето е оттук, където може да се види, че това са думи на Крайчовски, цитирани, а не авторски текст на журналистката, отговорна за статията. Защо тя е решила да го остави, защо той е използвал тази несъществуваща в българския език дума, която на всичкото отгоре по значение дублира използваната непосредствено преди нея "издател" - ето това исках да дискутирам аз. ФСБ хич не ме занимаваха в момента. А фактът, че аз - човек с много либерално мислене относно чуждиците и промените в езика изобщо, който използва "постинг", както можете да видите сами - аз бях шокирана от тоя пръкнал се пъблишър. Поради което исках да видя какво мислят другите. Обаче не - заредиха се коментари за ФСБ, музикалната култура и значимостта на групата. Вълшебното съкращение "ФСБ" не даде на никого да обърне внимание за какво всъщност говоря аз. И то много упорито, колкото и да обяснявах къде е акцентът.

Тогава, рекох си, дай да ги видим тия ФСБ.

Като начало, за да продължа връзката с пъблишъра, трябва да изтъкна, че явно музикантите от тази група изключително много държат на подобен род думички. Ако се вярва на Ники Русиновски - а до сега му вярвала - и вземем за основа тази негова статия, Иван Лечев смята за най-нормалното нещо да използва "джънк саунд" и "джънк фууд". Добре! И аз се принудих да използвам "саунд" чат-пат в материалите, които пиша. Джънк отказвам да използвам, за фууд - да не говорим. И не ме интересува, че това са музиканти и - примерно - не било задължително да са лингвисти, както коментира някой. Някъде ей тук започвам да се ядосвам... Значи вече правилното говорене и уважението към собствения ти език се превърнаха в задача само на лингвистите?? Брей. Обаче трябва да уважаваме българската музика и да си купим на часа албума на ФСБ и да се юрнем да ходим на български театър, вместо да гледаме турски сериали? Тоест българското има разни слоеве и езиковата култура е някакъв целофан, който се маха за определени прослойки, професии и профани? Простете, последното така ми дойде, по съзвучие...

Казвала съм го по повод представянето на новия албум на Блуба Лу, ако не се лъжа - щом не можете да говорите един нормален български, вземете си ПР да говори вместо вас, иначе ще сте подложени на същите критики, на каквито би бил подложен всеки обикновен човечец в подобно положение. Джънк, ти да видиш...

Та като съм се наела, да довърша. Ще използвам отново статията на Ники. За някои съвсем основни и принципни неща.

Преди това обаче уточнявам - налага се :) Много, много харесвам ФСБ. Те са една от най-любимите ми групи. Техни песни са сред най-любимите ми изобщо. Който е мятал по-често око на блога ми, знае за прехласването пред "Зимна къща", например. До голяма степен заради текста, заради поетическия гений на Калин Донков. Но не малка заслуга има и музиката. Не на последно място, смятам, че са страхотни музиканти.

Друго нещо - който смята, че "големите музиканти са големи хора" или още по-общо, големите творци са големи хора - не в смисъл на години и ръст, разбира се :) - дълбоко греши. Има и страхотни хора и личности, но те са по-скоро изключение. Големите творци често са хора с недостатъци като всички нас, а много често имат, да кажем така, неприятни черти на характера.

Затова се стремя да не се интересувам от музикантите като личности (за писателите се интересувам, имам своите си основания, но те нямат отношение към темата). Гледам да слушам музиката им като музика и да не знам какъв човек - като човек - седи зад нея. Изключение правя единствено за най-любимата ми група, за която знам де що съм успяла да намеря и прочета. Но те просто са единствени и в отделна категория :)

Защото... науча ли нещо лошо за някой музикант, се разочаровам. И това може да се отрази на начина, по който възприемам музиката му. Може би не е правилно, но е нормално, човешко. Разбира се, важи и обратното. Само че се случва далеч по-рядко.

Та така стигаме до ФСБ и моята дългогодишна любов и възхита пред тях. Започнах да се разочаровам малко, когато подочух за отношенията между Петър Славчев и останалите. Опитвах се да игнорирам обвиненията, че са се възползвали до дупка от системата. Затварям си очите за Крайчовски, който покрай странични неща ми става все по-малко симпатичен. Поведението на триото китари, в което участва и Лечев, преди концерта на Пол Гилбърт в Пловдив, също опитах да подмина. Та поразочаровала съм се малко, но като цяло отношението към групата остана непроменено.

Само че преди няколко седмици разбрах за "След 10 години" - че е кавър, ама едно към едно. Никога не съм знаела. Голяма работа, ще кажете. Абе голяма е, ще обясня след малко защо.
После се появява и албумът в интернет. Придружен с оплаквания. Ще се спра на тях след мъничко също.

Пак уточнявам - продължавам да смятам групата за страхотна - в музикално отношение. Песните, които съм харесвала, продължавам да харесвам. А че са чудесни музиканти - това е факт.

Какъв е проблемът тогава? Като оставим настрана неспособността ми да се изказвам лаконично ;)

Проблемът е, че започнаха да се появяват мнения как трябва да се помогне на музикантите. Как държавата не си мърда пръста за тях...
Ще използвам статията на Ники, защото ми е по-лесно да цитирам оттам и да коментирам. После ще добавя нещо от себе си и ще приключа, обещавам :)

Музикантите казват: "Това, че ние подаряваме своята музика, показва, че нещо не е в ред в нашата държава."
Всъщност нищо не е наред в нашата държава, само дето горното не разбирам как го показва. Преди тях Исихия, ПИФ, Обратен ефект (поне за тях се сещам) си пуснаха албумите онлайн безплатно. Това в България. А в света в последните години същото направиха доста големи имена. Да цитирам ли? Жалко, че се хабих преди време да пиша статия по въпроса, не бе публикувана - мисля, че по технически причини, а аз защо не я пуснах в блога, сега се питам... Все едно - това показва, че се случват разни неща и нещо не е наред не в нашата държава, а в настоящето състояние на музикалната индустрия. Толкова. Тоя път поне държавата сама по себе си не е виновна.

Музикантите не обвиниха никого конкретно за трагичното положение на музикалния ни пазар, но подчертаха, че са дълбоко несъгласни с действията на Министерството на културата и правителствената политика към културата през изтеклите 20 години, която сравниха с „ботуш, смачкващ всичко".
Съгласна. Но пускането на албум в интернет няма отношение към това. А към музикалната индустрия най-вече. Ако има някакво отношение, то то е в неуредиците около закона за авторското право, за меценатството и прочее.

„Нищо не искаме от държавата. Ако може поне да не ни пречи", отговориха те на въпрос на в. „Труд" колко пари би трябвало да им отпусне държавата, за да могат да издадат албума си на физически носител.
Добре са го казали. Интересно ми е кой умник в "Труд" обаче е решил, че държавата ТРЯБВА да отпуска на когото и да било пари да си издава албума. Не виждам никакво основание за подобно задължение от нейна страна, освен ако държавата (каквото и да значи това) не реши, че много държи дадена група или музикант (независимо дали са ФСБ, Лили Иванова, Бичето или Анелия) да издадат някакъв албум и не го финансира - ама тогава тя ще е поръчител, а музикантът - изпълнител на поръчка. Съвсем друг случай.

От държавата всички ние можем да искаме единствено да си върши работата така, че да създава среда, в която нашите потенциални спонсори да могат да развиват успешен бизнес и да имат стимул и облекчения да ни спонсорират, допълниха Румен Бояджиев и неговите колеги. [...] И ето - свършихме си нашата работа и ви я подаряваме безвъзмездно, щом няма кой да ни спонсорира да я издадем. Дано някой се замисли, че в това има нещо грешно, казаха ФСБ.
Дойдохме си на думата. Първото изречение е абсолютно вярно. Второто ме учудва, третото - изумява. Няма кой да им даде пари да го издадат. Лошо, наистина, но какво да се прави... (Чудя се обаче как се издаде албумът на Акустик Трио 3000, в което участва и Лечев. Да не би да са станали по-популярни и продаваеми от ФСБ? Аре бе, кога го пропуснах тоя момент...) Но искат да ми кажат, че група като ФСБ не може да намери друг начин да си издаде албума, освен като изкрънка пари от някоя компания? Сериозно ли?

Защото група като Мерилиън намери начин да си издаде албум в страна, където цените за записване и издаване изобщо не могат да се съизмеряват с тези тук. Има ли нужда да припомням как стана това? Споменавам го, защото ФСБ твърдят, че имат много фенове (и не само ФСБ го твърдят, феновете им се самозаявяват с хиляди). Трябва ли да преоткриваме топлата вода и при-сейла (pre-sale), както би казал някой от групата?

А вариантът всеки от тях да се бръкне и да даде по малко лични пари, за да издаде албума - аз не искам да им се бъркам ;), разбира се, но имам някои наблюдения относно такъв процес, имам представа колко може да струва и знам, че в никакъв случай не е нещо сложно и непосилно. Трябва само да се сетиш и... да го искаш. Защото в тоя случай няма хън-мън, ама те не дадоха пари... вадиш си ги от джоба, за идеята за музика... И не, не се налага да продаваш "по стая от жилищата си", освен ако не решиш зорлем да даваш пари залудо. И не, другите групи, които са го правили, не са били барабан и не са се оплаквали пред пресата.

Сега е моментът да се върна към "След 10 години", която споменах. Сега е моментът, в който ФСБ ме разочароваха. Защото аз толкова години изобщо и не подозирах, че песента е кавър. Няма нищо лошо в това да направиш кавър. Само че ще черпя този, който ми намери обложка, на която да пише, че песента е по музика на еди-кого си или че е кавър на еди-коя си песен.
Преди време не се пишеше, когато песента е кавър. Пишеше се "български текст: еди-кой си" и толкова. "Антология" обаче е издадена след това време. Не виждам никакви, ама никакви причини да не се упомене чий е оригиналът. Просто е грозно.

Няма да коментирам заемки от "Тото" и "Дженезис", нито качествата на новия албум.

Само прибавям към горното за кавъра и факта, че сега групата изскача и едва ли не се сърди на всички, че пари за албума им няма. Едва ли не тя - или феновете й - се държат така, сякаш някой е длъжен да прави реверанси и да им изсипва пари, само защото са ФСБ. Сякаш това, че пускат албума си в нета за свободно теглене, е нещо изключително и неповторимо, в същото време е юмрук в лицето на държавата, която не се грижи за своята култура.

Извинявайте, група "ФСБ", но ако държавата трябва да налива пари някъде, то трябва да ги налива при младите, неутвърдените още таланти. Защото вие вече сте име и ако дори голямото ви име не може да ви помогне, то тогава как мислите, че ще се оправят младите групи? Или след вас - и потоп? Тя културата не свършва някъде към края на 80-те, надявам се, че си давате сметка. Освен това всички вече разбраха, че музикантите от албумите печелят мизерни части. Лъвското го лапат издателите, а тукашните дори не си мърдат пръста след това да направят нещо за групата - концерт, турне, реклама. Така че какво се оплаквате? Издайте го тоя албум, нали имате - и това е така, не иронизирам - толкова много фенове. Направете после концерти, тези верни фенове (тук вече мога да си позволя малко ирония, но не по повод ФСБ, а по повод една част от наричащите се сами музикални фенове, отново друга тема... всъщност дали е друга?) ще дойдат да си купят билет. Поискайте да си поръчат албума преди издаването му, за да съберете парите. Или да дадат по 1 лев, за който после им запишете някое бонус парче, знам ли - вие ги разбирате тези работи, аз само съм чела какво правят колегите ви по света. Само спрете да мрънкате. Държавата е виновна не за това, че не можете да си издадете албума, а за това, че младите музиканти нямат нищо на разположение - най-вече култура у слушателите. За това сте прави да обвинявате държавата, но вашата ПР акция привлича вниманието към вас, към вас и само към вас и същинският проблем с културата и младите групи дори не се отбелязва. Ето затова съм разочарована.

А пускането на албума в нета е добър ход. Както и подчетаването на разликата между качеството на mp3 и парчето в диска. За шума около тази тема заслужавате похвала, хората трябва да започнат да се усещат най-накрая.

Обаче да се надявате, че всичко ще е като преди, с времената от студио "Балкантон" и 'сякакви екстри - ами не. Защото младите групи се налага да се оправят сами, а със сигурност има талантливи колкото вас. Защото "Уикеда" имаха също готов албум, ама и на тях никой не искаше да им го издаде. А те пълнят клубовете и залите, където отидат да свирят. Защото "Ривендж проджект" са сред най-добрите групи в жанра си, но просто се бръкна и издаде албума си сама, за да не зависи от спонсори, издатели и държава - е, нямаше да има кого да обвинява, наистина, ако албумът им не се продаваше, заради това, че не струва. Но той е страхотен и се надявам, че инициативата им малко по малко се изплаща. Защото "Пантоммайнд" са невероятна прогресив група, изключителни музиканти, обаче този факт не им намира пари от спонсори.

Което ме навежда на мисълта - ами ако албумът ви не струва? Това, че не сте издавали от 20 години и че сте страхотни музиканти, не е никаква гаранция за качеството на настоящата ви творба. Просто хипотетично, не съм го слушала още, но ако албумът не е нищо особено? Какво правим? На "Запад" някой продуцент и от най-големия боклук щеше да направи пари, защото името си е име. Но тук, на изток от рая, нещата не седят така. И ако държавата или спонсорите или арменския поп - и аз вече не знам кой трябвало да помогне - бяха се ръснали с пари, а дискът всеме да се окаже нещо средна ръка и хората не го харесат - пак ли щеше да се стигне до огорчени слова за културата, "стойностите в изкуството" и "грубия комерсиализъм"?

23 коментара:

  1. Драга Зеленичка, много куул постинг. Харесва ми. Публишинга е екстра, а стила на постинга - перфектен. Смятам, че заедно можем да се изправим срещу всички онези профани, които пишат на форейгн ленгс. Ще ги кръшнем и ще си ревайвнем истинския, изчистен от чуждици български.
    Продължавайте да се борите в нета, публишвайте постинги и протектвайте позицията ЗА трю бг езика. Аз съм твърдо ЗАД вас! :)

    ОтговорИзтриване
  2. Изобщо не трябваше да зачекваш песента "След 10 години", защото тя автоматично измества темата като значително по-лесен и по-интересен от клюкарска гледна точка въпрос.
    Ето разменени реплики относно нея - реално основните са последните няколко:
    dir.bg

    В страница във Facebook, посветена на ФСБ, пише, че Румен Бояджиев е създал преди години звукозаписно студио. Не е ясно още ли го има, но все пак си мисля, че точно записът в студио им е най-малкият проблем.

    Отпечатването на няколко хиляди диска струва няколко хиляди лева. В зависимост от оформлението - печат върху диска, тип кутийка, съдържание на кутията (обложка, брошура), опаковка. Например при 5000 диска със сравнително богата окомплектовка първият калкулатор в интернет, който намерих, ми извади цена от около левче на диск.

    При което наистина възниква въпросът толкова ли е трудно за няколко души, които предполагам, че не умират от глад, да съберат тези пари.

    Всъщност при самиздат от всякакъв вид - все едно музика, книги или филми - основният проблем е разпространението. Е да, ама в конкретния случай тази група е толкова популярна, че и разпространението не би трябвало да е кой знае какво предизвикателство. Дори да опънеш една сергия на всеки свой концерт, пак ще продадеш повече дискове. Да, ама за тази цел трябва да правиш концерти...

    А като странична бележка относно изменящите се реалности в разпространението на изкуство благодарение на интернет - ето една късичка статия, която да послужи за отрезвяване: Less than zero. Все пак мисля, че точно ФСБ не са застрашени от това, никой да не им обърне внимание, още известно време.

    Боян

    ОтговорИзтриване
  3. uglyfatandalive, радвам се на този коментар, той чудесно илюстрира споменатите от мен видове коментари, които очаквам по темата, т.е. тип едно. А за изчистен от чуждици език точно аз не се боря, о, ужас, разпънете ме на кръст.

    @Боян, просто нямаше как да не спомена песента, исках да напиша възможно най-цялостно за какво иде реч. Наистина знам колко излиза да си спонсирираш сам издаването на албума, мислиш ли, че е нужно да се издадат 5000 бройки? Ако трябва да съм реалист, не мисля, че дори ФСБ биха продали толкова. Така че уравнението добива далеч по-малки стойности. И за разпространението това имах предвид, че едва ли ще е трудно. Изобщо, кучетата лаят, керванът си върви :) Благодаря за коментара, сега остава да изслушам 10-те парчета, започнах да срещам много негативни отзиви :(

    ОтговорИзтриване
  4. Боянчооо, нали си анонимен бре?
    Уффф ко праа тук? Ай чао.

    ОтговорИзтриване
  5. Само се чудя, според Вас, кои са тези "млади изпълнители", в които трябвало държавата да налива пари, ако изобщо ще налива. Или в които си струва спонсорите да наливат пари. Само не ми сочете Графа и Ирина Флорин като такива - не са никак "млади", а за "изпълнители", ще се въздържа от коментар. Младите "попълнения" са разни Андреи, Лилани, Галени и всякакви други силиконови изродства. Боли ги ФСБ, че някакво чучело, което не може да пее, без проблеми си намира и спонсор, и публика, а ТОЧНО ТЕ, които все пак НЕЩО СА ДАЛИ на БЪЛГАРСКАТА музикална култура (пък дори и взаимствано от Тото - хайде, нека да е от Тото, а не от Лепа Брена, ще кажа аз), та точно те не могат да намерят кой да се бръкне някакви си 5 хиляди лева. Въпросът е принципен. Въпросът не е в това, че аз, ти, Пешо, имаме или нямаме 5 хиляди. Въпросът е, че българската музика, след "Нова Генерация" умря. След 1990-те години нищо освен чалга не се ражда. Така че нека си пуснат безплатния албум. Може някой да се излъже да го слуша, вместо да подрусва кючеците или да плати тия 5 хиляди на Ивана, за да пее една песен на сватбата му/й.

    ОтговорИзтриване
  6. Алекс, няма нужда да ми говорите на "Вие", оценявам го, но тук в блога нещата са по-неформални. И не, нямам предвид тези изпълнители. Смятам, че постът стана достатъчно дълъг и съм казала всичко, което исках да кажа и уточня.

    ОтговорИзтриване
  7. Аз зададох конкретен въпрос - кои са тези, които заслужават някои да "налее" в тях едни малки 5 хиляди левчета. Понеже ФСБ не са. Ти ако имаше тези пари, ето, питам най-човешки - на кого би ги дала? Който да не е "динозавър" от едно време. Или да (не) взаимства от Тото и Дженезис. Понеже този въпрос няма отговор, признай, че ФСБ имат право малко да се пооплачат. Може да са старички, но след тях, уви, нищо стойностно не идва.

    ОтговорИзтриване
  8. А аз дадох конкретен отговор - писала съм всичко в статията. Там споменавам поне 2 имена на по-млади групи, ако приемем, че Уикеда са вече ветерани, на които бих дала ама от раз, ако имах пари. Мога да ти изредя още поне 20 групи, най-малкото. Ако исках обаче да говоря за тях, щях да напиша постинг за тях. И някой ден ще го направя. За момента каквото съм искала да кажа, съм го казала. И не съм изкушена от дискусия, в която едната страна продължава да твърди, че след ФСБ нищо стойностно не идва, независимо дали е запозната или не със съвременната българска ъндърграунд музикална сцена, колкото и своя различа от общоприетата трактовка да има това понятие у нас.

    ОтговорИзтриване
  9. Жалко, че не те изкушава темата за това как нищо стойностно не идва, защото аз също мога да дам доста примери. Например с мои приятели, ама наистина млади, 1986-ти набор, а не връстници на "Уикеда" ;-), които завършиха консерваторията, намериха си даже и спонсор и веднага им се предложи да пеят чалга, понеже друго не се лансира на българския пазар, и сега от музиканти станаха на счетоводители, компютърни специалисти и какви ли не други чиновници. Но нека да прекратим този разговор и да го подновим, когато в България отново се роди група като ФСБ. Поне с толкова смислени текстове, ако не с оригинална музка. И тогава (тоест никога) пак ще говорим. Успех в голямото мислене за голямага музика!

    ОтговорИзтриване
  10. Точно пък за текстовете най-стойностните изобщо не са заслуга на ФСБ. И това е факт.
    А ето, сама казваш, тези твои приятели, не са ли именно такива млади изпълнители, на които си заслужава да им се осигурят условия, за да не се занимават с чалга? Вместо да се дава на ФСБ, които имат и име, и почитатели, и пари?
    Казах, харесвам ФСБ и ги смятам за стойностна група. Но не мисля, че някой им е длъжен с каквото и да било. Както и на младите групи. Но ако някой трябва да е длъжен някому, нека да е към младите групи. Имам много точна представа какви са проблемите пред тях и защо повечето хора не са ги чували и няма и да ги чуят, преди да започнат музикантите да се превръщат в счетоводители и прочее, както казваш. Ако на някого трябва да се дават пари и условия, то е на тях. Не на ФСБ, много съжалявам.

    ОтговорИзтриване
  11. Няма как да се пръкнат млади изпълнители, след като дори утвърдените не уважаваме. Никой спонсор, който и без друго вече не е пожелал да помогне на ФСБ (!), няма да тръгне да се бръкне за някой никому неизвестен 20-годишен певец. Не стават така нещата. Младите изпълнители стават първо подгряващи на старите, копират ги мъничко, ако щете. И растат покрай тях. При това спонсорите не са ли от поколението, което е слушало ФСБ така или иначе? ;-) Явно дори малкото, което сме имали и е стойностно, по някаква причина сме решили да го отхвърляме. След това искаме от вакуума да се родят страхотни млади изпълнители. Ами ще си слушаме Азисчо още 20-30 години.

    ОтговорИзтриване
  12. Не съм съгласна. Освен за това, че трябва да се уважават хората, които заслужават уважение.

    ОтговорИзтриване
  13. Ами, добре, след като ФСБ не заслужават спонсорствои уважение , така да бъде. Но пък ФСБ са си прави да си пуснат албума безплатно и да кажат на всички, че нямат спонсор. Може би по-евтино ще им излезе, да го пуснат безплатно, отколкото да харчат 5000 за издаване на диск и да се борят с Галините и Глориите на пазара ;-) За мен това, че си пускат албума безплатно е правилен ход. Тези от нас, които ги харесват, пак ще ги слушат - дори без спонсор. Въпреки, че били "стари" (все едно музиката има срок на годност). Какво да кажа - да си пуснат и младите изпълнители безплатни албуми. Да ги чуем, да ги харесаме. Да видим кои са тези, които са толкова "ъндърграунд", че хем никой не ги знае, хем заслужават парички (вместо ФСБ). :-) Ето, ти харесваш определени млади изпълнители, давай тук линкове към всяко нещо свежо и ново, което да си струва да се слуша, безплатно или не.

    ОтговорИзтриване
  14. Има ли смисъл да повтарям в коментар това, което съм писала в самия постинг? Там пише - пускането на албума в нета е добър ход. И никъде не казвам, че нямат право. Даже напротив. Писала съм и за други, които са си пуснали албумите безплатно. Ето затова не ми се води дискусия, защото няма смисъл, след като не е направено усилие да се прочете текстът, който би трябвало да я породи.
    Линкове ще давам, когато реша да пиша за тези групи. Както вече казах, някой ден и това ще реша.

    ОтговорИзтриване
  15. Ами може би има причина, защо не е направено усилие да се прочете текста до края. Направи същия анализ като за албума на ФСБ - какво ако не струва? ;-)

    ОтговорИзтриване
  16. Ако не струва, не го четеш. А не сядаш да коментираш, недочел. Защото тогава става интересно - защо коментираме под нещо, дето хем не струва, хем не ни интересува, хем не си правим труда да го прочетем, но много държим да си кажем мнението, ама понеже не сме дочели, не сме и доразбрали за какво се говори, а си пишем на общо основание. Ако не уважаваш текста ми достатъчно, за да го дочетеш, аз не мисля, че имаш някакво право да го коментираш или аз да обръщам внимание на тези коментари.

    ОтговорИзтриване
  17. Смешно е да се твърди, че след ФСБ или след 1990 нямало нищо стойностно. Това само показва, че човекът е спрял да се развива, или силно е запушил уши. Нови, стойностни групи:

    Nasekomix
    4?
    Mental Architects
    Der Hunds
    Smallman


    не толкова нови:
    Panican Whyasker
    Анимационерите
    Уикеда
    Артерия
    Phuture Shock

    без изобщо да претендирам за изчерпателност, щото Alex ми мяза на трол и не ми се занимава. И не на последно място -

    Ехо, Alex, има НОВ МОДЕЛ за разпространение на музика - от около 10 години поне!!! Който не се съобразява с него е АУТ (хубава българска дума)Не е сериозно да ревеш, че няма кой да те издава, новите и модерни изпълнители се адаптираха и имат успех, който се дължи не на тиражи, а на концерти най-вече.

    ОтговорИзтриване
  18. Ами може би някъде по средата на текста съм решила, че не струва
    ;-) Всъщност, реших, че не струва от целия анализ на думите "джънк" и "саунд". И "фууд". Значи имам ли право да го коментирам това? Защото го четох два пъти. И ми се видя като откровено заяждане заради самото заяждане. Още на първото четене. За мен поне употребата на дума като "джънк" не прави някой автоматично приемлива мишена на злобни прицели. Първо какво думи ползвали, после защо мрънкали. А пък за младите групи пари нямало също. Уикеда албум не издали. За нещо друго искаш ли да ги обвиниш ФСБ, може би, че прическите им са кофти??? ;-)

    ОтговорИзтриване
  19. Както казах, Алекс, за да коментираш дали изобщо обвинявам някого в нещо, трябва да прочетеш текста. Силно се съмнявам, че това ще има някакъв ефект, вместо да продължиш на принципа "едно си баба знае, едно си бае". Обаче това тук е моят блог, в който съм се постарала като пиша, да уважавам читателите си, като изключим дължината на поста, всичко друго си му е наред. Ти обаче започваш да ми лазиш по нервите и поради това дори за единственият коментар по същество - за "джънка" не смятам да си правя труда да отговарям. Може да не се хабиш повече да пишеш тук.

    @змеев, радвам се да те видя из блогърските полета :) Благодаря за коменрата :)

    ОтговорИзтриване
  20. Ееее, че то отдавна се знае за "След 10 години", че е кавър. Учудвам се, че не го знаеше... Тъй де, не е задължително...

    Аз добре, че не гледам много ТВ и не чета вестници, та не знаех, че толкова се е тръбяло за това събитие, но се зарадвах, изтеглих си албума, изслушах го веднъж и... Абе знаеш ме колко ги обожавам, ма туй много изсмукано от пръстите ми се чини. Вкиснах се, после си купих двоен албум на плочи от концерта през 86-та и ми се оправи настроението. :) Впрочем, великолепен концерт!

    А за чуждиците, последното ми най-любимо дойде от клиент: "Много сори, ма явно е станало мисандърстендинг...", а също и "... този печат трябва да се получи с един глоу около надписа..."

    Ма ти се смей, на глас, че инак да се ядосваш - не си заслужава.

    Тъкмо започна "Зимна къща" от въпросния концерт, с която те поздравявам, че вчера забравих да ти пусна един смс. :)

    ОтговорИзтриване
  21. Чудесен текст:)В началото почти се бях амбицирала да вляза в категорията "несъгласни и подхващащи интелигентна дискусия", но така и не намерих нещо, с което да ми се прииска да поспоря, дори мъничко.

    Последно се забавлявах с абсурда на точно тоя вид езикови заемки преди няколко дни - подтичвайки за среща в Билкова, за първи път обърнах внимание на това какво пише над вратата на Тропс къща, на Шишман. Пише ФАСТ ФУУД. Как да не се умилиш?;)))Та и с пъблишърите така (явно трябва да са нещо друго, а не точно издатели:)Мисля, че в повечето случаи е въпрос на странни източноевропейско-балканско-пост-комунистически комплекси. Някакво натрапчиво усещане, спотаило се у говорещия, че ще го вземат за по-куул;)като вмъкне няколко модерни чужди думички. Да, ама не. Ефектът е обратният, поне за мен.

    А иначе и аз не съм някакъв свиреп защитник на чистотата на езика, на който и да е език. Защото това са глупости. Защо са глупости? Защото след две филологии мога с ръка на сърцето да заявя, че няма такова нещо като чист език, както няма и чисти раси. Всеки език е чудесен миш-маш от какво ли не, макар повечето от говорещите го изобщо да не си дават сметка за това. Езикът е живо нещо и естествено си заема каквото му е необходимо от други езици, особено когато в неговата реалност не съществува дадено явление, нито пък дума, с която то да се нарече. Въпросът е защо като си имаш дума за нещо, трябва да ползваш чуждата? И носи ли ти това някаква допълнителна тежест като говорещ/пишещ човек?

    ОтговорИзтриване
  22. Много хубаво е всичко написано, поздравления! На мен ми причернява само като ги видя момчетата от ФСБ, нататък ми е трудно да кажа нещо обективно или смислено поне. Просто следя времето-създадени са в комфорта на безконкурентното някога, с чужди песни и грозни панталони. Искат си държавата хората. Да им я дадем.

    Между другото разбрах, че са намерили публишър. Дали сега няма презентейшъна да се ъндърстендва като дъмпинг?

    ОтговорИзтриване