вторник, 25 септември 2007 г.

Аз съм част от силата, която...

Мога ли или не мога, тъй както си седя, барабар Петко с мъжете, да изпляскам един пост за учителите и стачката, един вид така да се каже. Не знам дали мога, то ще се разбере.
Ама почнах да се нервирам от много писаници на глупости по въпроса. То не било това решението да се вдига стачка. То не било решението всеки химик да може да стане учител, като не може да се реализира (ми да. Не може. Трябва ти педагогически ценз, който не ти го дават в Химическия вече. Ама хората си говорят по инерция. То затова има специалност "Биология и химия", примерно, от която не можеш да станеш ни биолог, ни химик, а само учител. И аз, като дипломиран биолог, според димпломата си, учител не мога да стана, трябва да си търся работа в науката.) Някъде четох, че ако настъпи неистов глад за, например, преподаватели химици (като следствие от факта, че химиците не могат да стават учители и тъжно отиват да си работят в Софарма), ще се вдигне заплатата на учителите-химици (голямо търсене, малко предлагане). Но няма да стане така, това е слабият момент на теорията. Ако ще пукнат химик да не остане да преподава, заплатата се определя от бюджет и като няма от къде да се вземе, просто няма! И толкоз.

Просто в държавата всичко е на куц крак. Ни стачката е както трябва, ни правителственото отношение. Аз не се чувствам съпричастна със стачката, въпреки че подкрепям искането за по-високи заплати в сектора. Нямам (все още) ценз за даскал, но обичам да преподавам. Знам, че съм добър учител. Съмнявам се в това понякога, но като цяло го знам. Само че не ми се работи в държавно училище. Нареждам си така нещата, че да мога да работя на такова място с малък хорариум, а през останалото време да си изкарвам пари за живеене. Иска ми се. Обаче децата в училищата като цяло са просто... а те са такива, защото цялото общество е такова. И това положение не може нито един, нито всички учители да го променят. Не и докато в къщи и на улицата (ако света го делим на три: в училище, у дома, на улицата) дърпат на друга страна. Цялата картинка е обречена. Така че независимо какви са заплатите, тези деца няма да си променят "фоновата радиация". Учителите, които имат душата и сърцето да се борят с нея, са като последна кола на състезание - има там някаква надежда за успех. И хъсът да я преследват до някаква степен се определя от заплатата. Тоест трябва прилична заплата. И едновременно с нея - реформа на образованието на един учител (университетското). Защото училището, също както живота отвън, е състезание. За душите на тези деца.

3 коментара:

  1. Сега поразбрах с какво не си съгласна всъщност и тъй като предполагам референцираш моята теория, че липсата на учители по химия ще вдигне качеството и заплатите - искам да я защитя в две изречения:

    Какво ще стане с едно училище, ако в него няма учители по химия и по биология? Мисля че ще трябва да го затворят, освен ако не говоря по инерция. Как ще затворят няколко училища в един по-малък град или квартал при положение, че всяко дете е длъжно да получи възможност да учи и е длъжно да я използва? Такова затваряне на училища в краен случай сваля правителство и идва ново и трябва да реши проблема. Държавата е куца, но хората я правят.

    Иначе извинявай за фактологичната грешка, биология и химия бяха само пример, метарфора - споменал съм го. Всъщност друго имам с тях предвид. А именно, че биология и химия, влизат тези, на които не е стигнал балът за медицина или нещо друго. Или не е така?

    Всъщност каква точно е правилната схема, няма голямо значение. Въпросът е да има повече учители като тебе и съша така да се стремим да намерим решение, вместо да отпускаме ръце. Било то и с приказване на глупости, в които има по едно зрънце истина.

    Успех ти желая и блазе на децата, на които ще преподаваш.

    ОтговорИзтриване
  2. Прав си, както писах и при теб, за повечето неща. Мъчно ми е, че се шири обаче мнението за специалността "влизат тези, които не са влезли медицина" (история - тези, които не са ги приели право и т.н.) Изпитите за медицина и биология са крайно различни, учи се по различни конспекти и учебници и тн. Виж, по-скоро преподавателският профил "биология и химия" го запълват хора, на които не е стигнал бала за Биология, Молекулярна биология и т.н. Има нещо тотално сбъркано в системата ни за висше образование, в това си прав. Ще напиша един пост по темата, ей тъй, да си изокам.
    Чакай да ти адна блога в букмарковете сега и си стискаме ръцете ;)

    ОтговорИзтриване