петък, 28 март 2008 г.

Експерименти

Днес беше много експериментаторски ден. В 6-и клас ще правим опити. Започнахме раздела за Matter and Energy и първи урок за химична реакция. Всичката Мара втасала, ние ще учим за реакции. Но децата разбраха добре за реагентите и продуктите, да ги похваля. Обаче в учебника пълно с картинки с опити, нали не е наш, български, и аз се чудя и мая как да спасявам положението. Не върви някак да претупаш урок с очевиден потенциал, да пикираш над него като куц скорец и да искаш после на децата да им е интересно. Реших, че ще успея да се справя с демонстрация на реакция между киселина и метал. Искам да подчертая – не е въпросът колко съм кадърна аз, а че всичко трябва да се направи в класната стая, няма лаборатории-маборарии в това школо. А и сега у нас нали ремонт, не мога дори да си изкопая мантата изпод струпаните мебели...
Пише там – цинк и солна киселина, нарисували бутилки, сламки, пластелини... ентусиазираха се децата, носят материалите. Имам аз един останал електролит за акумулатори (така де, разредена сярна к-на), обаче от къде да го взема тоя цинк! Добре, че колежката и верен мускетар ми подхвърли една идея. И влизам в час, въоръжена с електролит за акумулатори и телбод. Предупредих, че експериментираме и то взе, че стана! Малко, но от сърце, отдели се достатъчно количество водород, за да видят балончетата във водата, където ги отведохме с помощта на сламка. Сега всички се обнадеждихме и освен лапешкото горене (свещ в буркан с варов разтвор) ще се опитаме да покажем и реакция на киселини с карбонати (оцет с черупка от яйце или тебешир). Още не знам дали ще им правя неутрализация, но ако ме обхване вдъхновение...


Та резултатът от днешната сутрин, който, слава Богу, не записаха така в тетрадките, е:

Електролит + телчета за телбод --> газ + нещо друго

В последствие обясних, че продуктите са водород и сол.

Незнайно как часът завърши с дискусия дали да си вземат костенурка като животно, за което да се грижи целия клас. Съзряла възможност, ги накарах да обмислят и една саксия. След като ми направиха и проекти против употребата на алкохол и тютюн, както и много сладки табла на тема “резервати”, стаята започва да изглежда добре. Разбира се, остават още само два месеца училище, но по-добре късно...
О, и смея да твърдя, че се запалиха по идеите за разделно събиране на боклук. Пиша си червена точка.

Не мога да се похваля с подобни успехи при бушуващото ниво хормони в 7-и клас, където освен това учим далеч по-скучното размножаване на растения. Мисля, че спорангият дълго ще преследва сънищата им, ако не престанат да ми се правят на ербап и нагло да преписват...


Защо пиша всичко това ли? Защото имам ужасен дедлайн за един превод...

4 коментара:

  1. Те ти цинк:
    Wikipedia
    Не съм предполагал, че телчетата са поцинковани.
    Солна киселина - не знам, като изключим намерения в Интернет магазин, би трябвало да се продава и на други места, може би в някоя по-голяма железария.
    Не трябваше ли отделеният и събран водород да се запали, за да се докаже, че е водород? Вярно, че може да е опасно (е, сигурно не и при количествата, генерирани от телчета), ама пък е къде по-зрелищно.
    Оцетът с черупка от яйце, ако изобщо стане нещо в рамките на половин час, би трябвало да е особено ефектно, ако опитът се постави като в една реклама на паста за зъби преди време. Мажеха половината яйце с пастата за зъби и го поставяха в нещо такова кисело. Като го вадеха, едната половина на яйцето беше твърда, а другата - мека и огъваща се. Т. е. ако половината яйце се потопи в оцет и половин час е достатъчен, ще се получи контраст между двете части. Мислех да пиша, че ще е по-забавно, но се сетих, че ако яйцето омекне толкова, че при вадене се спука и напръска навсякъде, на децата ще им бъде определено по-забавно.
    Въпреки че като чета сега за номера с яйцето и оцета, трябва поне един ден, за да се разтвори цялата черупка. Тъй че не виждам как ще стане в рамките на един учебен час. А да се чака цял ден е досадно.
    За неутрализация - ефектен и прост опит, но трябва да се прави навън, за да не се оплеска всичко. Всъщност натриевият бикарбонат не е основа, тъй че това не е истинска неутрализация, но пък е по-забавно да гръмнеш нещо. Иначе натриева основа - във вид на гранули в "Каналин" за левче или някъде толкова бутилката. Стига още да се продава, че това вкъщи е произведено през 2002 г.
    Остава само да те поздравя за усилията - истината е, че всичко четено в училище се забравя, запомнят се опитите, които си видял или, още по-добре, които си направил със собствените си ръце.

    Боян

    ОтговорИзтриване
  2. Ами не, трябва да уточня нещо. Това са 6-ти клас, забрави тая работа с реакции с водород. Те тепърва учат какво е то химия в общия предмет Science. А и нямам лаботория. Училището е частно, арабско - условията са меко казано странни. Аз се радвам, че успявам да постигна много с деца, които са повече ощетени, отколкото облагодетелствани от това, че повечето са от двуезични семейства. На никого не му се занимава много-много с тях, камо ли да ги образова за хвърлянето на боклука и химичните реакции.
    Реакцията - едва ли телчетата са поцинковани, просто в общия случай взаимодействието между киселина и метал дава водород и сол, на това разчитах. Иначе аз съм си накупила киселини, основи и стъклария, но ме нямаше една година в училището и колежката по английски била хвърлила солната, защото беше концентрирана и като знам какви са ми повече останали колежки, вярно си е опасно.
    За оцета и т.н., аз мога да ползвам тебешир и друга киселина, все едно е, важното е децата да видят, че се отделя газ.
    Неутрализацията - ефектът тук е да пипнат, че се затопля колбата. Защото за тях е много интересно като смесиш две безцветни течности (воден разтвор на калиева, примерно, че такава имам, основа и въпросния електролит за акумулатори, т.е. разредена сярна киселина) и пак си остане безцветна течност, че всъщност явно протича нещо, щом е топла колбата, а и по този начин визуализирам абстрактното понатие "отделя се енергия под формата на топлина".
    И накрая, понеже съм абсолютно съгласна с теб, затова мисля да проведа именно оцет и яйце, като всеки го пусне в бехера пред себе си, да "пипнат" и те веднъж. Така става и с боклука, в тия чужбински учебници има по цели раздели за околната среда и като ги запалих, да видиш сега как и тях събират пластмасата отделно и добре, че вече има кофи из града, някои строяват цялото семейство (така ми разказват) да им дава пластмасовите опаковки, те събират и хвърлят :)
    Добри са ми децата, поне ще се замислят, преди да хвърлят опаковка на улицата и ще знам, че аз съм допринесла за това да я хвърлят в кошчето. Имат ми доверие, защото говорим не само по темите в учебника и въпреки че в класа ми е по-шумничко, научават каквото трябва. Много ми харесва да съм учителка ;)

    ОтговорИзтриване
  3. Не знаех, че пак учителствуваш!
    А за дедлайна можеш да ме имаш предвид, ако жалайш!
    :)

    ОтговорИзтриване
  4. Хех, страхотна учителка :)
    Аз като абсолютен инвалид в химията мога да ти подскажа, че е интересно и как се променят цветовете - обикновен лакмус или метилоранж ми се виждат вълшебни :) А защо пък да не повторите друга реклама - мери рН на разните сапуни или кремове - всеки може да го направи сам. Чудесно е постижението със саксията и разделното събиране на отпадъците, но ако съдя по моите съученици навремето, тая саксия скоро няма да я има...

    ОтговорИзтриване